Gäller från 2024-01-01 och tills vidare
 
för Prosperous programvara Xenophon


Kunden ("abonnemangstagaren"), dvs. din ridskola och/eller förening, ingår enligt i detta dokument angivna villkor avtal med Prosperous AB ("Prosperous") om rätten till användande av och supportservice för programvaran Xenophon ridskola.


Allmänna villkor för abonnemangs- och serviceavtalet
I detta avtal definieras villkoren för det abonnemangs- och serviceavtal (“avtalet”) som ingåtts. Om andra villkor överenskommits mellan Prosperous och abonnemangstagaren ska dessa vara skriftliga och undertecknade av båda parter.

Avtalets omfattning
Avtalet gäller endast för det eller de program som levererats från Prosperous, antingen direkt eller via återförsäljare, och för vilket/vilka en Period- och nivåavgift ("avgiften") fakturerats och för vilket/vilka abonnemangstagaren därefter erlagt betalning. Avtalet omfattar en maximal servicetid på en timme per kalendermånad under avtalstiden, garanti-ärenden ej inräknat (se programlicensen på installationsskivan). All servicetid utöver den avtalade tiden debiteras abonnemangstagaren mot gällande timersättning. Abonnemangstagaren kan inte tillgodogöra sig rättigheterna i detta avtal förrän betalningen är Prosperous tillhanda.

Prosperous tillhandahåller service under separat angivna tider. Service utförs per e-post, OnLine eller via telefon. Service utförs, efter Prosperous val, på Prosperous supportavdelning i Stockholm eller av Prosperous utsett serviceföretag.

Avtalet ger:

•
Den hjälp som behövs för programmets användande.
•
Uppgraderingsgaranti, vilket innebär att Prosperous automatiskt publicerar alla nya officiella versioner av programmet.

Alla insatser från Prosperous sida ska stå i rimligt förhållande till den erlagda avgiften.

Maximal bokningsnivå
Avtalet omfattar det maximalt antal bokade lektionsplatser i programmet (“bokningsnivå”) som specificerats på fakturan. Önskar abonnemangstagaren byta till en högre bokningsnivå under avtalsperioden debiteras abonnemangstagaren prisskillnaden enligt aktuell prislista mellan den tidigare och den nya bokningsnivån. Byte till en lägre bokningsnivå kan endast ske vid nästa avtalsperiods början. Anmälan om byte måste dock ske senast en månad innan periodens början.

Prosperous skyldigheter
Vid eventuella fel i programmet, installation av nya versioner, uppdatering av databaser och hand-havande som ej är beskrivet i dokumentationen lämnar Prosperous, efter eget val, support per fax, brev, e-post, Internet eller via telefon.

Prosperous åtgärdar anmälda programfel, som på ett allvarligt sätt påverkar funktionen hos programmet, så snart det är möjligt. Prosperous förbehåller sig dock rätten att avgöra när och hur ett fel ska rättas samt när och hur en åtgärd ska utföras, eftersom Prosperous är den som har överblicken av konsekvenserna av en rättning/ändring/åtgärd.
Prosperous åtgärdar fel som inte på ett allvarligt sätt påverkar abonnemangstagarens användning av programmet och/eller programmets funktion, tidigast vid nästa version av programmet.

Prosperous kan medverka vid återställandet av databaser och register som används av programmet och som är hämtade från den senaste säkerhetskopian med rimliga insatser och mot gällande timersättning.

Prosperous ska ta emot felanmälningar och ge service vid användandet av programmet under separat angivna tider. Utanför angivna servicetider kan Prosperous ge service mot särskild ersättning. Felanmälan kan lämnas på telefon under gällande servicetider via e-post/supportrapport dygnet runt. Om det blir nödvändigt med servicebesök hos abonnemangstagaren, och parterna är överens därom, debiteras abonnemangstagaren av Prosperous, eller av Prosperous utsedd part, för kostnader för arbets- och restid, resekostnader, traktamenten m m enligt vid tillfället gällande taxor.

Abonnemangstagarens skyldigheter
För att Prosperous ska kunna ge service är abonnemangstagaren skyldig att

•
Utse en kontaktperson samt att tillse att denne har kunskaper om programvaran för att klara användning och säkerhetskopiering etc. Kontaktpersonen ska också vara förtrogen med datorer och Microsoft Windows. Kontaktpersonen ska vid kontakt med Prosperous alltid kunna uppge abonnemangstagarens kundnummer hos Prosperous, samt i vissa fall även programmets serienummer.
•
Följa de instruktioner som finns i programmets handböcker/hjälpsidor och de instruktioner som Prosperous eventuellt givit.
•
Regelbundet skapa säkerhetskopior enligt allmänt vedertagna principer.
•
Kontrollera och förhindra att dator, operativsystem, program och datafiler innehåller virus, trojanska hästar m m och har de senaste uppdateringarna.
•
Följa villkoren i avtalet.

Begränsningar i Prosperous åtagande
Prosperous åtagande omfattar inte följande:

•
Att ge instruktioner eller utbilda användarna i de fall där nödvändig information finns i tryckta eller digitala handböcker, i hjälptexter, i arbetsgångar, på Xenophons hemsida eller på annat medium.
•
Att under en och samma kalendermånad ge mer support än sammanlagt en timme.
•
Att göra kundspecifika anpassningar i programmet.
•
Fel som orsakats av t ex felaktigt handhavande eller av serviceåtgärder utförda av annan än av Prosperous godkänd personal.
•
Åtgärder som måste utföras pga att det inte finns en aktuell säkerhetskopia.
•
Fel som uppstått på grund av t ex ovarsam hantering eller felaktig användning omfattas inte av avtalet.
•
Fel som uppkommit av orsaker utanför Prosperous kontroll såsom t ex strömavbrott, fel i Microsoft Windows/Mac OS, fel i hårdvara, fel i drivrutiner, fel orsakade av andra leverantörers programvara, fel orsakade av virus och trojanska program/makro eller fel i periferienheter.
•
Åtgärder på program som är äldre än den av Prosperous senast tillhandahållna versionen.
•
Rätten till fri support enligt detta avtal upphör om data hämtats från, eller lämnats till, programmets databas på ett sätt som inte godkänts av Prosperous. Support kan i dessa fall ges mot gällande timdebitering. Begränsningen gäller endast support. Rätten till uppdateringar etc enligt detta avtal kvarstår.

Force majeure
Parts åtagande gäller med reservation för händelser utanför parts kontroll såsom arbetskonflikt, sabotage, eldsvåda, vattenskada, inbrott, myndighetsingripande eller liknande som försvårar eller omöjliggör för part att utföra service eller vidtaga åtgärder.

Ansvarsbegränsning
Prosperous friskriver sig från allt ansvar för varje personskada, sakskada, förmögenhetsskada eller annan skada som kan följa direkt eller indirekt av Prosperous åtagande enligt detta avtal. Eventuell ersättning kan aldrig bli större än den erlagda avgiften.

Sekretess
Ingen av parterna får lämna ut uppgifter som är skyddade enligt lagen om företagshemligheter i annan utsträckning än vad som erfordras för att kunna utföra service enligt detta avtal, eller om andra parten godkänt förfarandet. Part förbinder sig att informera sina anställda så att sekretess iakttages.

Avgifter och övriga kostnader
Avgiften är baserad på ett normalt utnyttjande av programvaran enlig angiven bokningsnivå och för så många användare som programlicensen medger (max 5 samtidiga användare). Avgiften erläggs i förskott. De tjänster som ej omfattas av avtalet debiteras abonnemangstagaren per påbörjad kvart enligt gällande prislista. Minsta sammanlagda debiterbara tid är en halvtimme.

Moms tillkommer på samtliga angivna priser. Dröjsmålsränta är svenskt diskonto plus åtta procent-enheter. Prosperous förbehåller sig rätten att ändra priset för nyttjandet av programmet enligt detta avtal för kommande avtalsperioder. Prosperous förbehåller sig även rätten att ändra priserna för varor och tjänster under gällande avtalsperiod.

Avtalstid
Avtalsperioden är i normalfallet 12 (tolv) månader, beställningsmånaden inkluderad. Avtalsperioden börjar alltid den 1:a i avtalsperiodens startmånad. Inför varje ny avtalsperiod fakturas den kommande periodens avgift. Den aktuella betalningsperioden framgår av fakturan.

Avtalet förlängs automatiskt med en avtalsperiod om ingen uppsägning av avtalet har inkommit till Prosperous minst en månad innan den pågående avtalsperiodens slut och den nya periodens början. Eventuell uppsägning av abonnemanget från abonnemangstagaren sida skall ske skriftligen och underskrivet att abonnemangstagarens firmatecknare minst 1 månad innan nästa abonnemangsperiods början.

När betalning för den nya perioden har erhållits lägges en "Period- och nivåkod" ut av Prosperous så att registreringsdialogen med den nya koden automatiskt öppnas i programmet. Abonnemangstagaren ansvarar för att koden då aktiveras och detta avtal godkänns så att fortsatt användning av programmet ska kunna ske.
Om avgiften ej betalas i tid erhåller abonnemangstagaren inte heller någon "Period- och nivåkod". Eftersom programmet automatiskt låses när avtalsperioden är slut och ingen ny period- och nivåkod har aktiverats, kan abonnemangstagaren därmed ej heller fortsätta nyttjandet av programmet. Prosperous kan i detta fall om Prosperous så önskar säga upp avtalet.

Tvist
Tvist angående detta avtal ska i första hand avgöras genom medling av parterna utsedda representanter. Om parterna inte lyckas nå en överenskommelse ska tvisten slutligen avgöras i allmän domstol med tillämpning av svensk lag.

Personuppgifter
För att ge dig som kund så god service som möjligt registreras dina personuppgifter i Prosperous kund-databas. De uppgifter som registreras är identitets- och adressuppgifter, uppgifter som krävs för administration av betalning/krediter samt de övriga uppgifter som du själv lämnar. Uppgifter som behövs i kreditbedömningssammanhang kan dessutom komma att inhämtas från kreditupplysningsföretag. Om abonnemangstagarens adressuppgifter ändras ska Prosperous snarast informeras därom. För att hålla god kvalitet i våra databaser kan adressuppgifter komma att uppdateras från centrala adressregister. Om du vill ha mer information om vår behandling av personuppgifter ber vi dig kontakta vår kundservice.

Prosperous AB i Stockholm 2024.
Box 2039, 174 02 Sundbyberg

Telefon 08-28 45 70 - E-post info@prosperous.se
Hemsidor www.xenophon.se / www.prosperous.se

- • -