GLAD PÅSK!

absMiddle I det här nyhetsbrevet vill vi bl.a. belysa rapportering/frågor till supporten. De flesta beskriver sitt problem/fråga bra men alltför ofta är rapporterna svåra att tyda. Mer om det och tips på hur man gör frågeställningarna på bästa sätt här nedanför.

absMiddle Under påsken är supporten stängd mellan den 18 och 22 april.
 


 
Rapportering/frågor till supporten

 
De flesta är bra på att rapportera problem och ställa frågor. Men ibland kommer supportrapporter som har så dåligt med information så att det inte finns en minsta möjlighet att kunna lösa problemet. Det räcker inte med att skriva att det inte fungerar, utan:

Om ärendet gäller ett misstänkt fel, beskriv då felet noga genom att tala om exakt vad som har skett och exakt var det har inträffat. Tänk på att en och samma rutin kan öppnas på olika ställen i Xenophon. Ange därför varifrån rutinen där problemet har uppstått har öppnats, t.ex. från Menyn, Närvaroavpricknings-rutinen, Kundkortet etc.

Eftersom samma sak oftast kan göras på flera olika sätt i olika kombinationer av åtgärder krävs ofta en väldigt specificerad beskrivning av vad som har gjorts moment för moment och i rätt ordning.

Då problemet berör en specifik databaspost är det också viktigt att ange kundnummer, lektion, kurs-id, fakturanummer etc som är relaterat till problemet. I supportraporten finns tre fält som är menade för att man ska ange just dessa uppgifter. Använd gärna dessa.

Supportrapport


Använd gärna Xenophons Supportrapport vid felrapportering (Hjälp/Support-menyn -> Support-rapport). Om det gäller en användarfråga går det lika bra att bara skicka ett mail till support@prosperous.se.
 


 
Lektionsnumren har försvunnit (dolts)

 
Varje lektion har ett unikt ID i databasen som består av ett nummer och en suffix-bokstav. Numren har skapat en viss förvirring så de har nu dolts för användarna och tilldelningen av lektionsnummer vid nyregistrering sker helt automatiskt.
Istället visas nu alla lektioner med dag, klockslag, lektionsplats och ibland lektionens namn. T.ex. Måndag 20:00 (A) Nya ridhuset - Juniorer 5.
 


 
Byta lektionsplats

 
Det är nu enkelt att byta lektionsplats för lektionerna
Tidigare användes lektionsnumrets suffixbokstav (A-E) som beskrivning av vilket ridhus/manege som lektionen hölls. Det går nu enkelt att byta respektive lektioners lektionsplats permanent eller tillfälligt för ett visst lektionstillfälle!

Att byta lektionsplats permanent

Permanent byte av lektions-plats sker i Lektioner/Kurser -> Lektioner.
Byta plats

Att byta lektionsplats tillfälligt för veckans lektionstillfälle

Alternativ 1
1) Högerklicka på lektionen i huvudfönstrets lektionslista.

2) Välj "Byt lektionsplats...".

3) I dialogrutan som då öppnas, välj plats i fältet Välj tillfällig lektionsplats vecka XXXX och avsluta med att klicka på Spara-knappen.



Alternativ 2
1) i Närvaroavpricknings-rutinen, dubbelklicka antingen på respektive lektions kolumnrubrik eller på vald lektions lektions-information i högerkanten (se bild).

2) Välj plats i fältet Lektionsplats vecka XXXX i dialogrutan som då har öppnats och klicka på Spara-knappen.
 


 
Användartips för Friskvårdsbidragsintygen

 
Lektions- och kursavgifter är alltid bidragsberättigade. Men artiklar kan vara i princip vad som helst och är i de allra flesta fall inte är bidragsberättigade. För att de artiklar som är bidragsberättigade ska tas med i Friskvårsbidragsintygen måste dessa artiklar märkas.

Detta gör man genom att öppna artikeln i artikel-registret (Reskontra -> Inställningar/Register, fliken Artiklar) och ange t.ex. ”Friskvårdsbidrag” i fältet Artikelgrupp.
Välj sedan ”Friskvårdsbidrag” under Friskvårdsbidragsrutinens flik Inställningar så kommer dessa artiklar med på Friskvårsbidragsintyget.
 


 
Nyheter i MinRidskola.se (ej Xenophon kundinloggning)

 
MinRidskola.se för Kunder/elever/medlemmar

MinRidskola.se och Xenophon kundinloggning hade tillsammans 50.684 inloggningar under mars, dvs i snitt 1.635 inloggningar per dag! Nytt rekord.

  Kurser

Inloggad elevs bokningar i kurser som inte är "webbkurser" (bokade i MinRidskola.se) visas nu som Övriga bokningar i kursrutinen som information.


  Allmänt meddelande - Ny rutin

Lägg snabbt ut ett meddelande till alla som loggar in på MinRidskola.se i (Kunder -> MinRidskola.se -> Lägga ut allmänt med-delande.
Allmänt meddelande
 


 
Nyheter i Xenophon

 
Kunder

  Kölista

Genom att föra muspekaren över respektive kund visas nu information om kunden inklusive de noteringar som finns på kunden. Använd därför gärna noteringsfältet på de kunder som skrivs in i kölistan för att göra noteringar om kunskaper etc som gör det lättare att placera dem i rätt lektion. Funktionen går att stänga av om man så önskar genom att bocka ur kryssrutan i knapplisten ovanför kölistelistan.



Hästar

  Hästförteckningar

Ny listtyp - "Liten hästförteckning med tomma kolumner" för valfritt bruk.



Lektioner/Kurser

  Närvaroavprickningslistor

Alla närvaroavprickningslistor är nya, omgjorda och förbättrade.

  Avbokningsrapport

Avbokningsrapporten är också helt ny och omgjord.

  Igenridningsrapporten

Igenridningsrapporten är förbättrad och uppsnabbad.




Reskontra

  Inbetalningar och Kontantinbetalning

Nytt betalningssätt - Swish. Kontrollera betalningssättets kontonr i Reskontra -> Inställningar/Register innan användning.

  Kontantinbetalning - Kvittotext

Skapa en text som skrivs ut på Kontantnotorna. Det gör man genom att lägga upp en särskild fakturatext för kontantinbetalningar i Reskontra -> Inställningar/Register, fliken Fakturor. Välj sedan texten i Kontantinbetalningsrutinens Inställningsflik.

  Reskontraförteckning

Nytt urval: Endast fakturarader avséende kalenderår. Endast de fakturor med fakturarader avséende valt kalenderår skrivs ut och summeras.

 


 
Support och allmän information

Supporten är öppen vardagar 09:00 - 12:00 och 13:00 - 16:00

OBS!  Supporten är stängd mellan den 18 och 22 april

 
*  I Xenophons Hjälp/Support-meny hittar du öppettider etc under valet Aktuell supportinformation.
  I samma menyval hittar du också e-postadress (klickbar) och telefonnummer för support.

*  Supportinformationen finner du även här >.

*  I Xenophons Hjälp/Support-meny under valet Ladda ner finns alla användaranvisningar/handböcker och
  installationsfiler att ladda ner.

*  I Xenophons Visa-meny under valet Nyhetsbrev i Xenophon finns alla utgivna nyhetsbrev samlade.

*  I Xenophons Hjälp/Support-meny under Abonnemangs- och serviceavtal finns aktuellt avtal att ladda ner.

*  Aktuellt Abonnemangs- och serviceavtal finns även här (HTML)>.
*  Aktuellt Abonnemangs- och serviceavtal finns även här (PDF)>. PDF-dokument

*  Kom ihåg att meddela oss om ni byter adress, e-postadress eller telefonnummer.